Skidsemester i Åre

OBS Bilder hittar ni på denna länken: Bilder

Nu ska jag berätta om skidresan jag var på nu i januari i år.

En liten samman fattning:

Vi var 10 personer som åkte, var där i en vecka och bodde i en stuga som låg i Duved (ca 1 mil ifrån Åre by). I Duved finns det en Ica, en restaurang och några andra småbutiker, inte så stort men vi klarade oss gott och väl. I Duved finns det även 10-15 backar som var helt okej att åka i, dock fanns det inte anslutning till Åre så man fick ta skidbussen men det gjorde såklart ingenting!

Dag 1: Lång tågresa och snöstorm

Resan började med tåg ifrån centralstationen i Göteborg. Dem flesta var både pigga och glada. Nu väntade några timmars resa mot Stockholm. När vi väl kom till Stockholms centralstation blev det lite veligt, hade alla mycket packning och vi visste inte riktigt vart vi skulle. Dessutom var vi hungriga och ville mat. Men till slut hittade vi perrongen vi skulle till. Efter sju timmars lång åktid på tåget som skulle ta oss till Åre var vi äntligen framme. Nu var alla trötta efter en lång dag på tågen och vi visste inte vart vår stuga ligger någonstans, det hjälpte verkligen inte att det var en rejäl snöstorm som härjade. Med många om och men hittade vi tillslut stugan (vad hade vi gjort utan våra Smartphones, som till och med klarar att användas i en snöstorm?). Såklart vi var tvungna att sätta på en brasa i den öppna vedspisen efter den långa tågresan och kalla snöstormen!

Dag 2: Uppvärmning

Dagen började med att vi gick och hyrde skidor på den lokala skiduthyrningen, som var billigare än Skistars uthyrning. Efter det så var det att fixa liftkort som stod på tur. För att inte ta skidbussen en hållplats för att ta sig till Skistarshop i Duved och köpa liftkort kunde man åka upp i 1/3 av en blå backe gratis för att sedan åka ner till shopen, det tyckte dem flesta att vi skulle göra. Men det var ett litet problem, det var några som inte kunde åka skidor och vissa som inte hade åkt på flera år. Så ni kan ju nästan lista ut hur det gick för dem. Det var lite småkul för oss som kunde åka och se nybörjarna åka ner till shopen, men dem klarade det efter en hel del fall och skratt kom vi fram. Resten av dagen åkte vi i Duved, det var bra uppvärmning inför backarna i Åre!

Dag 3: Blåsigt och stängda liftar

Dagens schema var att ta sig till Åre och utforska backarna som var där. Jag åkte med en som kunde åka bra sedan tidigare och en annan som lärde sig åka dagen innan (vi vet fortfarande inte hur han lyckades lära sig åka hyfsat bra på en halvdag i backen utan någon erfarenhet sedan tidigare). Vi började åka upp i sittliften, när vi åkte upp märkte vi att det bara fanns röda backar att åka ner för. Det var ett litet problem för han som lärde sig åka dagen innan men han kom ner tillslut. Jag bestämde mig för att åka lite på egen hand och vi skulle ses till lunch. När jag upptäckte backarna som fanns i Åre märkte jag att det var riktigt fina backar där. Vi träffades vid lunch för att sedan åka lite tillsammans och det gjorde vi tills vi gjorde världens tabbe. Den här dagen blåste det rätt kraftigt och en del liftar var avstängda, såklart visste vi inte detta för än det var försent. Vi åkte runt lite och tillslut hittade vi en riktigt fin backe och vi åkte ner för den men vi tyckte det var lite konstigt att det bara var vi tre som åkte ner för backen. När vi kommer ner för backen märkte vi varför det inte var några som åkte, liften var avstängd pga att det blåste för mycket.. Nu var vi fast längst ner i en backe där liften inte går, tur så var det den berömda VM8-liften (en mixad gondol- och sittlift). Det finns en bilväg som går till Åre Kabinbana (här vi startade i början) ifrån VM8-liften, tur så fick vi bara gå med skidorna med pjäxorna på i 20 minuter.. När vi kom fram bestämde vi oss för att ta en fika för att sedan åka hem till Duved.

Dag 4: Några åk i barnbacken

Idag bestämde jag mig för att åka i Björnen (barnvänliga området i Åre) för att se hur det går för att se hur det gick för dem andra. Det visade sig att alla kunde åka bra, åtminstone i de gröna backarna. Vi åkte där i ett några timmar. Det var rätt kul även om det var lätta backar, efter det blev det lunch. Efter maten bestämde vi oss för att inte vara kvar i barnbacken och bege sig mot dem lite svårare backarna. När vi åkte en några backar ifrån Björnen kom vi till en väldigt mjuk och bekväm stollift, vi bestämde att åka upp för den även om det var rätt brant för ”de nya”. Det visade sig att det inte bara var liften som var bra i detta område. Backarna som var där var nämligen väldigt sköna att åka i. För oss som kunde åka var det inga problem att åka såklart men för dem andra gick det lite sämre, fast dem klarade det tillslut.

Dag 5: Minus 30

När det inte är några moln på himlen brukar det oftast vara kallt. Den här dagen var det nämligen inga moln på himlen, dock var det väldigt kallt. -30 visade det sig att vara. Som tur är ligger Åre inte på Västkusten där man verkligen känner av kylan utan i Jämtland där det inte känns att det är så kallt. Ut i kylan begav jag och en till lite tidigare än dem andra. Efter en liten upptäcktsfärd hittade vi en ankarlift som gick upp till fjället (dock inte längst upp, det blåste för mycket fortfarande). Den var jobbig och den tog lång tid att komma upp. Men det visade sig vara värt. För det första var det en väldigt fin utsikt som sträckte sig många kilometer bort. För det andra var det rätt långa och sköna backar man kunde åka ner för. Efter vi åkte där några gånger visste vi inte hur vi skulle komma tillbaka till Åre Kabinbana. På liftkartan ser vi en ”genväg” (trodde vi ja) på kartan där man kunde korsa över fjället, det såg ut som en bra transportsträcka. När vi började åka på den ”genvägen” visade det sig att det var en lång raksträcka. Vi tänkte: ”det ser ju inte vara så långt ut kvar”, så vi fortsatte. Det hjälpte verkligen inte att min polare hade snowboard och att det blåste kraftig motvind. Efter ”genvägen” åkte vi mot Björnen där några andra av polarna var. Vi åkte där en stund och efter tag åkte vi till den ”sköna liften” igen. Idag kunde alla åka ner där utan större besvär.

På kvällen var det för kvällsåkning som gällde. Efter vi åkte tre åk hände det något märkligt. Det blev plötsligt helt svart i backen. Tydligen blev det strömavbrott, någon propp hade gått sa pistvakterna!? Det blev lite misslyckande det med..

Dag 6: Äntligen uppe på fjället

Det här blev sista dagen vi åkte skidor. Det här var även första dagen där alla åkte tillsammans. Dagen innan hade jag och en polare hittat en väg upp till fjället. När vi berättade hur bra det var blev dem andra sugna på att åka upp där, det var ju en blå backe man åkte i så alla klarade det fint. När vi var uppe på toppen tog vi några bilder såklart, vilken utsikt det var! Några var höjdrädda men det gick fint ändå för dem. Gårdagen tog vi ”genvägen” uppe på fjällen, som tur var hittade vi en transportsträcka som inte var uppe på fjället utan en vanlig sådan. Vi skulle inte behöva åka den jobbiga sträckan som vi slet med.. Den här dagen blåste det inte lika mycket som tidigare dagar, vi som kunde åka lite bättre åkte då upp för en gondol-lift ännu högre en tidigare. Där var det lite brantare backar än dem var vana vid. Jag klarade det bra men några hade lite besvär. Synd att det blåste så mycket under veckan att den liften var uppe en dag. Resten av dagen åkte jag fun-parken och i de goa backarna vid VM-8 liften (som var öppen såklart den här dagen).

Eftersom vi hade åkt en hel del skidor i veckan var alla trötta på fredagskvällen. Dock fick det bli en och annan drink för att sedan äta på Duveds restaurang ”Renen”. Tyvärr hade dem inte renkött som vi trodde att dem skulle ha. Maten var inte den bästa men go dricka serverades det som tur var!

Dag 7: Slappa och städning

Inte mycket att säga här. Vi tog det lugnt, kollade mest på film hela dagen och åt chips. Men det var en sak vi var tvungna att göra, städa hela huset! Det tog lång tid men när alla hjälptes åt gick det bra tillslut. I förrådet hittade jag en snowracer och jag blev sugen att ta några åk i backen, backarna i Duved låg ju bara 100 meter ifrån oss. Sicken fart man fick när man åkte!

Dag 8: Hemresa med förseningar

Nu stod en lång hemresa på schemat. Upp tidigt för att ta tåget mot Stockholm respektive Göteborg. Ni kan nästan lista ut vad som händer när man åker med SJ: När vi hade åkt ¾ av resan till STHLM ropar dem ut i högtalarna att det är förseningar pga signalfel eller något liknande. Även mot GBG var det förseningar.. Man blir inte ens förvånad längre, tur så finns det elektronik man kan underhålla sig med nu förtiden!

OBS Bilder hittar ni på denna länken: Bilder

2 reaktion på “Skidsemester i Åre”

1. Även en vanlig skidresa kan bli ett äventyr. Att komma ner i en backe utan lift upp är ju mardrömmen. Det gjorde Jimmiie o Koljefarna också när vi var i Trysil förra julen,det var dessutom mörkt,de fick lysa m mobilerna för att se något.
    Lite klantigt kanske att välja en oupplyst backe.
    Att gå m pjäxor är ju ingen ”hit” precis,men ni fick fin motion!
    Visst är det fina backar i Åre.

2. Vilka vackra vyer Roligt att läsa om din skidresa. Trots vissa missöden verkar du dock haft en bra skidsemester ❄⛄