Ridtur i Kroatien 2013

P1000674Att flyga till små udda platser i Europa, och för den delen även till övriga delar i världen kan vara både tidsödande och dyrt.

Till den lilla staden Pula på halvön Istrien i nordvästra delen av Kroatien går inte något direktflyg från Göteborg. Många byten och långa väntetider på dom flesta flygbolag jag tittade på  innan jag till slut hittade den bästa vägen som gick med Ryanair till London – väntetid ca sju timmar där och sedan vidare till Pula.
Samma väg tillbaka men med en väntetid på 27 timmar i London – en natt som tillbringades på ett trevligt Guest House innan resan till Göteborg.
Billigast var det i alla fall, även inräknat Bed and Breakfast.

Väl framme i Pula blev jag, tillsammans med ett Engelskt par, upphämtad och körd ca 40 km till Karnevali där Petar med familj bodde. En liten by med bara sex hus. Alla stora gedigna stenhus. Det visade sig att nästan hela Istrien består av någon slags hård kalksten som är lätt att bryta till stora stycken i olika former. Nästan inga hus på landsbygden var byggda i trä, utan just dom här fint formade husen i sten.

P1000723Här blev vi väl mottagna av hela familjen som är mer eller mindre engagerade i hästar och ett tjugotal åsnor som ger näringsrik och god mjölk samt egna odlingar med grönsaker, frukt och vindruvor som pressas till gott vin.

Senare på dagen kom också två tyska flickor, så sammanlagt var vi nu fem ryttare – en alldeles lagom stor grupp.

Efter en god middag drog vi iväg till stallet där våra hästar kunde beskådas ute på en stor äng – familjen ägde en hel del stora markområden runt omkring.

Dagen efter, som skulle bli vår första rid-dag, såg det oroligt ut i luften – Vi hade hämtat in hästarna, ryktat och sadlat när ovädret släppte loss med skyfall och åska. Snabbt av med sadlarna och ut med hästarna på ängen igen.

Sadlarna var av en sort jag aldrig tidigare sett – Upptill på själva sitsen var en stor trekantig öppning och ovanpå denna la man en tjock läderputa att sitta på, och naturligtvis en en vojlock under sadeln – förmodligen var öppningen till för att avlasta trycket på hästens rygg – väldigt lätta och bekväma var dom i alla fall.

I stället för en ridtur besökte vi den medeltida staden Svetvincenat med bl a ett gammalt slott från 1481. Här åt vi en god lunch i väntan på att ovädret skulle bedarra.

Frampå em kunde vi så återvända för att testa våra hästar på en tur med skritt trav och galopp. Alla tycktes nöjda med sina hästar – korsningar med arabiska och engelska fullblod.

Dagen därefter kombinerade vi ridningen med att besöka en stor kalkstensgrotta som av en slump upptäcktes när markägaren skulle gräva en grop i marken – här blev vi guidade av en trevlig flicka från trakten och kunde nu beskåda vackra stalaktiter (droppsten från taket) och stalagmiter ( droppsten från marken) samt små fladdermöss som bodde i grottan.

P1000692Dagen därpå gav vi av oss av på en långtur med övernattningar på olika rancher och gårdar.

Allt välordnat med boende, god mat och vin – inga problem med min vegetariska mat, grönsaker och frukt fanns i överflöd, ägg och gott bröd likaså, allt lokalproducerat.

På en av gårdarna höll jag på att skrämma slag på alla hönsen när jag innan frukost, ”joggade” med mitt alltid medhavda hopprep. Farmaren kom ut och undrade vad som tagit åt hönsen och alla tupparna som kacklade och sprang som tokiga yra höns runt om i trädgården. Lika tokig tyckte han nog också att jag var?

Dagarna varierades med ridning och besök i bl a den av pesten under 1700-talet övergivna spökstaden Dvigrad. En annan dag ett tre timmars besök i den gamla, pittoreska kuststaden Rovjin – här passade jag på att ta ett uppfriskande bad i Adriatiska havet.

Mycket varierande ridning i olika terräng och på några ställen fick vi leda hästarna nedför väldigt branta och steniga skogsbackar, bl a en sträcka på 3 km.
Nere i dalgångarna kunde vi så släppa loss hästarna i full galopp.

Petar som ägde hästarna arbetade ihop med Kosi, en mycket duktig och trevlig tjej – dom växlade om som ridguide och chaufför för Landrovern med vår utrustning och lunchmat som vi intog på något passande ställe under dagen.

På en pub där vi stannat och intog en svalkande öl, hittade Kosi en liten övergiven och hjärtskärandes jamande kattunge som barägaren hade matat några dagar. Kosi som var en stor kattälskare och hade fem katter hemma tog sig nu ann även denna lilla sötnos till katt. Stoppade den innanför tröjan där den fann sig väl tillrätta och inga problem att ha den där även i galopp.
Inga problem var för stora för vare sig Petar eller Kosi – flexibla, underbara och generösa människor!

P1000719Veckan avslutades med en härlig middag hemma hos familjen och vi fick sedan traska iväg och bekanta oss med deras tjugo gulliga och snälla åsnor som var och en ger ca 1/2 liter mjölk varannan dag – denna åsnemjölk lär vara hälsosam för speciellt vissa allergier och div andra problem med kroppen och den betingar ett rel högt pris.

Efter frukost dagen efter blev vi så körda till Pula airport för färd hem efter en härlig vecka.  Sture                  åter hem                 åter till Stures upplevelser

En reaktion på “Ridtur i Kroatien 2013”