Framme i Thailand, del 2

IMG_1233Hej! Ja hur ska jag summera denna första veckan. Flygresan gick bra, via Nee fick vi innan resan tag på hennes vän Thom som hjälpte oss att boka taxi till vårt första hotell. en bilresa som tog ca 3 timmar och som vi betalade 875 kr för alla. Vi trodde att vi skulle bo i Kanachnburi men vi hade visst bokat ett litet familje hotell nästan 6 mil norrut fr Kanachnburi. Mitt ute i ingenstans kom vi äntligen fram till vårt hotell. Mysigt och charmigt eget hus och de enda gästerna på hotellet, vilket gjorde att vi hade poolen för oss själva.
Att bo i skogen/djungeln i Thailand är en upplevelse isig. Här finns det gott om mygg, mosqito, spindlar, ödlor småkryp, fjärilar , vilda apor , ormar. Vi bokade egen chaufför ( hotell direktören) som tog oss till ett ställe där vi red elefant. .. eller red och red snarare som ponny ridning i Slottskogen.
Men att bada i ett av Thailands mest kända vattenfall var en riktigt bra upplevelse. Underbar natur och riktigt vackert. Vattenfallet som var i flera etapper var helt fantastiskt. Sedan hade vi vårt trumfkort Tigertemplet. Munkar som tar hand om skadade tigrar. Vi såg framför oss om tigrar som vandrade runt på en stor gård. … hur munkarna gick omkring och log och allt var vackert , grönt och stillsamt. Det var inte så , det blev en chock! ! Kanske ska tillläggas att det regnade på fm och vi kom på eftermiddagen. Allt var som en lervälling. .. dyrt var det att komma in. Tigrarna låg fastkedjade och drogade. Turister stod i långa köer för att få klappa , volontärer som var där ledde turisterna till den tigern som just de skulle klappa. Björn fanns oxå i små burar. Vi ville bara gå därifrån. Men det fanns andra djur som strövade fritt i denna lervälling. Som grisar, kor , buffel, ponny , hönor osv. IMG_1236
Så tigertemple är inget att rekommendera! . Återtiill civilisationen tog vi oss med tåg till bangkok. För 150 kr för alla. Och då åkte vi dödens järnväg och bron över River Kwai. Tågresan tog 5 timmar. Men det var den bästa resan pga att vi reste tillsammans med thailändare. Tågresan började 0545 på morgonen. .. .    DEL 3     HEM

En reaktion på “Framme i Thailand, del 2”

1. Låter spännande. Men tigertemplet har jag hört talas om som ett turistjippo med plågade tigrar och som du säger, inget att rekomendera. Ser fram emot en spännande fortsättning. Alva hälsar så gott.